Zde naleznete recenze svých oblíbených knih

George R. R. Martin - Hra o trůny 1 a 2, Střet králů 1 a 2, Bouře mečů 1 a 2, Hostina pro vrány 1 a 2

19. března 2009 v 16:30 | KatyRZ |  Fantasy

Nejlépe hodnocená fantasy série poslední doby - Píseň ledu a ohně

Jedná se o prozatím osmi svazkovou (v originále jen čtyř svazková, ale pro český trh každá
z knih rozdělena na dvě části) sérii z pera George R. R. Martina, která vyšla pod názvy Hra o trůny, Střet králů, Bouře mečů a Hostina pro vrány.

Tak se do toho pusťme. Máme tu dopodrobna rozpracovaný fantasy svět, který je plný malých i velkých lidiček, rytířů jejichž čest je nebo také není na prvním místě, pravých dam v lesklém brokátu a jejich sester s dýkou za pasem. Máme tu království plné věřících,
ačkoli ne věřících ve stejné bohy a stejné cíle. Máme tu hrady plné oddaných poddaných, stejně jako jsou plné pletichářů. Máme tu obrovskou zeď z ledu, která naše lidičky, rytíře, dámy i ty ostatní ochraňuje před nájezdy divokých lidí ze severu … jsou ale "divocí" to jediné, čeho by se naše království mělo bát? Jsou příběhy o Jiných, Dětech lesa, obrech a měničích, kterými nás straší stará chůva před spaním jen vymyšlené báchorky? Jsou draci, kteří sloužili starým králům, navěky vyhynulý rod? A co na nás asi čeká v zemích za mořem?

Ano tato knižní série je opravdu plná. Setkáme se s přehršlí postav, z nichž žádná není hlavní a žádná z nich také není "černobílá". Mnohdy budete koukat na řádky před sebou a v duchu na jednoho z hrdinů křičet: "Copak jsi slepý? Nevidíš, že je všechno jinak? Nevidíš jí na očích, že Ti říká pravdu? Tomu přeci nemůžeš uvěřit! " Ti co měli tu smůlu, že se stali hrdiny těchto knih, budou dostávat jednu ránu za druhou. Jejich osudy se budou zaplétat a proplétat a pak ještě jednou zaplétat. V každé z knih je několik "hlavních" postav a jejich příběhy se střídají s každou kapitolou, což vás bude zavádět každou chvíli na jiný konec světa. Zatímco jiní čtenáři knih ze série Píseň ledu a ohně jsou nadšení způsobem, jakým je autor napíná, když přeskakuje z jedné linie na druhou, já jejich názor sdílím jen zpola. Když mě totiž autor vytrhne z napínavého okamžiku jednoho příběhu, aby mě přenesl k popisu dalšího hradu nebo nové krajiny , mám chuť knihu zavřít a jít dělat něco jiného. Mohli byste si myslet, že mě to bude motivovat k dalšímu čtení, abych se rychle dopracovala pokračování, jenže kdo ví, jestli se pokračování tohoto konkrétního příběhu v této knize ještě dočkám. Když autor příběh jednoho z hrdinů zauzluje už po desáté dalším naprosto neočekávaným zvratem k horšímu, upadám pomalu do depresí. A když se v osmém dílu série vůbec nesetkáte s většinou hrdinů z prvního dílu, nemusíte z toho být nadšeni, obzvlášť pokud jste si hrdiny oblíbili.

Je tu ale něco co i mě u knih udrželo až do (prozatímního) konce. Je to pocit, že příběh celého tohoto světa přeci jen vede k nějakému společnému konci. A že v tomto světě, se schyluje k něčemu mnohem většímu než jsou hry o trůny, střety králů (a královen), bouře mečů a hostin pro vrány. Jenže ani po osmi dílech série tomu konci nejsme blíž o tolik, o kolik bychom si přáli (nebo možná nepřáli, pokud budeme mít jistotu, že se konce přeci jen dočkáme :)).

Obrovské kouzlo této série spočívá prostě v tom, že děj není "uměle vykonstruovaný". Není to o jednom hrdinovi, který je u všech důležitých událostí, do všeho zasahuje a všechno vyhraje sám (nebo dejme tomu se svými přáteli). Tak to ale přeci ve skutečnosti nefunguje, že ne? Lidé se i během velkých událostí, které postihují svět, starají o své záležitosti a jsou závislí na rozhodování druhých. Každý si může svůj život naplánovat podle svých představ a pak jen s bezmocí přihlížet tomu, jak jsou jeho plány ničeny každodenními zásahy okolí. Jde jen o to, jestli se při pomalém propracovávání každodenními zásahy okolí nezačnete trošku nudit a nebudete si přát raději sledovat příběh - no třeba Herkula ;) .

3 lidé ohodnotili tento článek.