Zde naleznete recenze svých oblíbených knih

Stephenie Meyerová - Stmívání, Nový měsíc, Zatmění

19. března 2009 v 18:22 | KatyRZ

Stmívání - nová romantická fantasy série

Po té co jsem si pořídila knihu Stmívání (Twilight), americké autorky Stephenie Meyerové, následovalo něco, co už se mi dlouho nestalo. Četla jsem a četla, dokud mě manžel neupozornil, že by bylo na čase jít spát. Ráno po probuzení jsem nedokázala myslet na nic jiného, než jak si to zařídit, abych se mohla ke knize co nejdříve vrátit. Dočetla jsem ji v rekordním čase a okamžitě si pořídila i další dvě pokračování Nový měsíc (v originále New Moon) a Zatmění (Eclipse). A stala se další věc, kterou jsem dříve nezažila - byla jsem sérií tak okouzlena, že jsem uvažovala, zda jí mám raději začít číst znovu od začátku nebo se pokusit přelouskat poslední díl v anglickém jazyce (v češtině bohužel ještě nevyšel), ačkoli riskuji, že nebudu mít víc než zběžnou představu o čem kniha vlastně je. Poslední díl se jmenuje Breaking Dawn a u nás by měl vyjít 25. 3. 2009 pod názvem Rozbřesk. Autorka připravovala ještě jednu knihu, která měla být součástí série a to Midnight Sun (Půlnoční slunce) - jedná se o stejný děj jako ve Stmívání jen vyprávěné z pohledu jiné postavy. Po úniku spoilerů na internet, ale od práce na knize upustila.

Text z přebalu prvního dílu:

Ve třech bodech jsem si byla naprosto jistá. Zaprvé, Edward je upír.
Zadruhé, část jeho osobnosti - a já nevěděla jak silná je to část - žízní po mé krvi.
A zatřetí, jsem do něho bezvýhradně a neodvolatelně zamilovaná.

...
Isabella Swanová se stěhuje do Forks, městečka ve státě Washington, kde neustále prší. zdá se jí, že na světě neexistuje nudnější a beznadějnější místo - až dokud nepotká tajuplného a přitažlivého Edwarda Cullena, který doslova obrátí její život vzhůru nohama. Do Isabellina příjezdu Edward úspěšně tajil před obyvateli městečka svou upírskou osobnost. Ale nikdo neni v bezpečí, ani Isabella, člověk, který je Edwardovi nejdražší. Milenci balancují na ostří nože - mezi touhou a hrozným nebezpečím.

Bella, jak si Isabella nechává říkat, je velmi sympatická a krásně napsaná postava, do které je velmi snadné se vcítit. Edward se v průběhu celého příběhu projevuje jako naprosto dokonalý (až je to často otravné) romantický hrdina a to, že je ve skutečnosti upír mu na dokonalosti vůbec neubírá. I ostatní postavy, jako např. upírská Edwardova rodina nebo Belliny rodiče jsou neuvěřitelně realističtí. V některých okamžicích mi děj přišel dost předvídatelný, aby mě následně něčím překvapil, takže bych z něj nerada prozradila víc.

Stmívání je určené především náctiletým dívkám, což ale nebrání mně, která už mám pubertu pár let za sebou, si ho oblíbit.

Autorce je často vyčítána malá slovní zásoba a také neznalost literárních pravidel. Je to neduh, který do jisté míry odstraní překlad. Každopádně si raději přečtu knihu s dobrým příběhem a špatným slohem než naopak.

Na závěr už jen jedna poznámka týkající se filmu, který byl natočen podle knihy Stmívání. Pokud jste film zhlédli a líbil se vám, rozhodně si knihu přečtěte. A pokud se vám film nelíbil - neodsuzujte ještě knihu a zkuste to s ní.

5 lidí ohodnotilo tento článek.